Чим фандрайзинг відрізняється від краудфандингу?
На перший погляд, поняття фандрайзинг і краудфандинг дуже схожі, адже в обох випадках мається на увазі добровільний збір коштів. Однак при більш детальному розгляді є ряд істотних відмінностей.
Фандрайзинг - це продумана системна діяльність з пошуку та залучення ресурсів під некомерційні проекти, на реалізацію благодійних та соціально значущих програм. Може здійснюватися власним фандрайзинговим відділом НКО або із залученням спеціалізованої фандрайзингової компанії.
* Фандрайзинг передбачає наявність та ведення власного сайту компанії в інтернеті, використовується великими, розкрученими НКО з ім'ям.
** Донор отримує натомість подяку та почуття причетності до доброї справи, а також у більшості випадків докладний звіт про цільове використання наданих коштів/активів.
Ефективна стратегія фандрайзингу може отримати вагому підтримку, і зібрані кошти можуть обчислюватися великими сумами, які надаються НКО на регулярній основі.
*** Крім детального планування та опрацювання стратегії, найчастіше при необхідності залучення великої суми вимагає великих стабільних грошових вкладень у рекламу, просування та маркетинг.
Краудфандінг – це звернення за допомогою у зборі засобів до мас, в основному, за допомогою спеціальних краудфандингових платформ. Такий спосіб фінансування може підійти для різних цілей – для запуску цікавого стартапу, створення безкоштовного програмного забезпечення, підтримки політичної кампанії тощо.
* Підходить для тих, хто не має можливості підтримувати для збору коштів власний сайт в інтернеті, не вистачає можливостей для великого охоплення цільової аудиторії, тоді як спеціалізована платформа вже має широку базу передплатників. Для досвідчених і сильних НКО можна використовувати як додаткове джерело фінансування.
** Донор при цьому може отримати частину (або екземпляр) продукту, створеного на зібрані кошти.
На краудфандингових платформах зазвичай публікуються разові потреби. Стеля зібраної суми часто обмежується кількома десятками, максимум однією-двома сотнями тисяч гривень.
*** При роботі з краудфандинговими сайтами потрібне: грамотне подання проекту: адресне звернення, обґрунтованість прохання, зрозумілі цілі та бажаний результат, емоційна подача; популяризація сторінки свого проекту на платформі
В яких сферах працює фандрайзинг? Розповість Ярослав Степченков.
Як правило, фандрайзинг націлений на залучення коштів під некомерційні проекти, створені не заради прибутку, і реалізувати їх у комерційному режимі не вдасться. Сюди належить реалізація політичних, релігійних, соціальних цілей, додаткові можливості реклами, становлення позитивного іміджу та репутації, вибудовування позитивних відносин із владою та громадськістю тощо.
На сьогоднішній день фандрайзинг ефективно використовується в різних областях:
- у сфері культури
Залучення різних ресурсів на фінансування музеїв, театрів, бібліотек, митців тощо.
- У соціальній роботі
Підтримка тяжкохворих, нужденних та соціально незахищених людей. Як правило, у цій сфері фандрайзинг займаються благодійні та соціальні фонди.
- У політиці
Підтримка політичних рухів, окремих партій та їхніх лідерів (наприклад, передвиборча кампанія).
- У науці
Фандрайзинг допомагає з фінансуванням дослідницьких проектів, наукових заходів та виставок, навчальних закладів та наукових інститутів з різних напрямків.
- В бізнесі
Залучення додаткових ресурсів на підтримку та розвиток соціально значущого підприємства.
- В спорті
Фінансування спортивних команд, заходів, цілих асоціацій.
Фандрайзинг — хороша альтернатива держфінансуванню, а у разі відсутності останнього – практично єдина можливість отримати стороннє фінансування.
P/S: Рекомендуємо онлайн семінар з Фандрайзингу в Україні
Також цікаві статті рекомендації:
Що таке комплаєнс?
Що таке комплаєнс і навіщо він потрібний?
Як навчити продавців продавати?
Статьи этой же рубрики