Що таке Мерчандайзинг. Основи та правила мерчандайзингу
Мерчандайзинг походить від англ. merchandising і є частиною процесу маркетингу і визначає методику успішності продажу товару в магазині.
Мерчандайзинг - є методика підготовки до продажу товарів і мет продажу товарів у торговельній мережі: оформлення торгових прилавків, вітрин, розміщення самого товару в торговому залі, подання відомостей про товар. Мерчандайзинг - комплекс заходів, спрямованих на просування того чи іншого товару, марки, виду або упаковки. Мерчандайзинг спирається на правила подання товарів у торговельній мережі, виведених із спостережень за найбільш типовою поведінкою покупців.
Мерчандайзинг визначає:
- способи викладання товарів;
- Набір товарів, що продаються;
- Розстановка обладнання по залі;
- Розкладку товару на полицях;
- підготовку торгового приміщення (геометрія зали, фарбування стін, освітлення, - темепература);
- постачання місць продажу рекламними матеріалами;
- інформаційне забезпечення торгового залу (звукова атмосфера торгового залу, відео презентації)
- Організація торгових залів, включаючи застосування обладнання (холодильні - установки, палетна викладка, стелажі, вітрини тощо);
ціни продажу.
Завдання мерчандайзингу — розміщувати, підтримувати, контролювати та оновлювати продукцію, її викладення та рекламу, що її супроводжує.
Ми пропонуємо тренінги з мерчендайзінгу Київ, та тренінги для колл центрів в Україні та СНГ.
Основні функції мерчандайзингу:
- представлення продукції найкраще;
- забезпечення доступності продукції споживачам;
- повнота забезпечення продукції торговельного підприємства;
- планування площі торгового залу;
- залучення уваги до продукту та виділення продукту серед аналогічних груп товарів конкурентів;
- грамотне використання полочного простору;
Інструменти мерчендайзингу:
- Забезпечення наявності асортименту;
- Контроль та утримання полиць, фейсинг, "золоті полиці";
- Викладання продукції в торгових точках за стандартами компанії;
- Розміщення P.O.S. - Матеріалів;
- Розміщення додаткового торговельного обладнання;
Загалом і цілому, мерчандайзинг - наука про правильний продаж, поняття мерчандайзингу застосовується до організації правильних і системних продажів взагалі, оптових продажів, продажу послуг, продажу через інтернет. Мерчандайзинг, як методика виникла через прагнення виділити свій товар на тлі конкурентів, нестачі кваліфікованих фахівців (продавців та маркетологів) для здійснення такого завдання.
Читайте - Як стати творчим, чи техніки креативного мислення? Поради від Ірогя Намировського.
Основними правилами мерчандайзингу регламентується:
ближче до покупця повинен розташовуватись товар, у якого термін реалізації близький до завершення. Мерчандайзери переставляють продукцію в такий спосіб, що продукти пізнішого терміну дії перебувають далеко, у глибині полиці, а чи зручно покупцю брати продукт, насилу дістаючи його з середини? Звичайно, ні, отже, такий принцип допомагає уникнути залишків прострочених товарів.
Таким чином, вибір продуктів можна і потрібно контролювати. Окрім прийому з викладкою, не варто забувати, що товар, що залежався, з терміном придатності, що закінчується, можна реалізувати, застосувавши додаткові акції, презентації, дегустації тощо;
- продукція викладається блоками за розробленою схемою, щоб покупцю було легше зорієнтуватися у пошуку потрібного товару.
Товари розташовуються лицьовою стороною до покупця і повинні бути видно цілком, не загороджуючи один одного.
цінники повинні бути правдивими, естетичними, відповідати товару і нести інформацію, що легко читається. Плюсом буде наявність у прилавку каталогу з продукцією та цінами, де покупці могли б самостійно знайти цікаву та потрібну для них інформацію про склад, уточнити вартість;
доступний шлях до товару в залі; вільний доступ до товару на полиці;
максимально виграшним є використання "золотих полиць";
продукти, що мають різкий та сильний запах, не повинні заважати продажу інших товарів;
всередині підприємства мають бути створені невеликі торгові точки, як правило, з більш дорогими та якісними товарами;
викладання товарів має здійснюватися таким чином, щоб змусити споживача якомога довше ходити торговими залами підприємства, практично не вдаючись до допомоги продавців.
Дізнайтесь - Як розвивати бізнес в епоху змін в Україні.
Викладення товарів у мерчандайзингу є одним із основних елементів системи мерчандайзингу. Найчастіше використання мерчандайзингу починають саме з контролю та аналізу викладення товару. Мерчандайзинг продукції важливий, як розробка бренду товару, зовнішня реклама чи проведення рекламних акцій.
Планограма викладки – це схема, за якою розставляється асортимент торгової марки. Безумовно, всім товарів карти викладки різняться, але вони засновані на загальних принципах. При створенні ефективної планограми насамперед необхідно чітко поставлене завдання, концепція як однієї полиці, так і цілого магазину. Маючи конкретну назву торгової одиниці, продавець починає розробку її розміщення.
Запрошуємо Вас, на вебінари в Україні та СНГ.
POS-матеріали в мерчандайзингу є джерелом інформації, вони найчастіше ефективніші, при більш ємному інформаційному змісті. Крім їхньої основної інформаційної ролі, вони допомагають покупцеві зорієнтуватися у торговому залі та знайти необхідний продукт.
Цінники в мерчандайзингу - несуть певну інформацію про ціну та будь-які властивості товару. Багато магазинів використовують жовтий колір для товарів зі знижкою або беруть участь в акції та спеціальних пропозиціях, червоний для новинок тощо.
Диспансери мерчандайзингу - особлива, найчастіше фірмова ємність будь-якого обсягу або підставка для товарів, не просто зручна для користування, а й привертає увагу, що стимулює продажі.
Цікаво знати - Важливість навчання співробітників для ефективної роботи кол-центру, розповість Дегтярьова Наталія, спікер України.
Дисплеї та монітори добре стимулюють імпульсні продажі, широко використовуються у великих магазинах, на них покупець звертає увагу;
Шелфтокери в мерчандайзингу - реклама на поличному просторі, є рекламним зображенням на картонній, тканинній або пластмасовій основі, за допомогою такої реклами вигідно підкреслити місцезнаходження товару і товарний блок;
Стоп-шелфи також є видом поличної реклами, але вже на основі підвісних рекламних матеріалів;
Плакати будь-якої продукції часто використовуються в супермаркетах, настінні постери можуть вказувати на місце розташування товару, акції або просто створити рекламу новинці та донести інформацію про її існування відвідувачам;
Флаєри, листівки, буклети — друкована продукція незамінна в рекламних акціях, за її мінімальної вартості вона досить ефективна. Листівки часто розміщують у спеціальних кишеньках для рекламно-друкованої продукції;
Джумбі - це імітація продукту в досить збільшеному масштабі, виготовлена з картону, пластику або м'яка, надувна. Як сказано у словнику маркетолога – джумбі підвішують до стелі або ставлять поряд із товаром, прикрашають ними вітрини магазину та необхідні полиці.
Як POS-матеріали в мерчандайзингу виступає і обладнання для продажу: етажерки та гірки Тумби або спеціальні стійки для виставок, презентацій та дегустацій; Виставкові стенди, які часто застосовуються при великих маркетингових компаніях;
Останнім часом набирає чинності програма антимерчандайзингу, на противагу зусиллям із систематизації продажів у рітейлі.
Статьи этой же рубрики