печать

Правила та основи мерчандайзингу у продуктовому магазині

У цьому матеріалі ми маємо докладно розглянути базові принципи розташування товару, оскільки без грамотного мерчендайзингу не обійтися жодному магазину.

Мерчендайзинг буквально перекладається як «мистецтво торгівлі», є комплекс заходів, спрямований на істотне підвищення продажів у торгових точках, а також на те, щоб зробити товар найбільш доступним і впізнаваним для покупців за дотримання певних стандартів та правил.

Продуктові магазини у всі часи не страждали від нестачі відвідуваності, але основи мерчендайзингу слід знати всім, хто пов'язаний із торгівлею. Завдяки ефективному викладанню підвищується кількість імпульсних (незапланованих) покупок, а розмір середнього чека значно збільшується. Мерчендайзинг починає грати роль "безмовного продавця", і анітрохи не заступає товар.

Дослідження про мерчандайзинг.
Найчастіше покупці купують зовсім не те, що потрібно, і навіть більше, проте залишаються задоволеними. Чому в одних магазинах купується виключно те, що було заплановано, а в інших — безліч того, що не планувалося? Просто в одних продуктових магазинах товари опинилися в потрібному місці та в потрібний час, інші підкорили чудовою розстановкою. Саме так працюють закони мерчендайзингу, які притягують покупців як магнітом до того, що вони не планували купувати.
Доречі, ми пропонуємо онлайн тренініги з продажу в Україні, а також і онлайн корпоративні тренініги з продажу, для продавців в компаніях.

Згідно з дослідженнями POPAI, грамотне розміщення товарних груп у магазинах разом із певною поведінкою покупців здатне підвищити продажі на 10%. Грамотна викладка підвищує продаж додатково на 15%, а обране розташування та колірна гама - ще на 25%. Загалом, ці фактори підвищують продаж необхідних груп товарів у 2–3 рази, на відміну від магазинів, де товар розташований хаотично. Головне, знати, як цього можна досягти.

Також слід зазначити, що 2/3 всіх рішень про покупки приймаються у торговому залі. Отже, на даному етапі процесу продажу мерчандайзинг у магазині продовольчих товарів та шляхи його реалізації відіграє величезну роль.

Які цілі переслідує мерчендайзинг?
На додаток до стандартних завдань мерчандайзингу передбачені такі, під час яких:
- Підвищується якість обслуговування;
- Зміцнюється репутація фірми;
- Посилюється рівень конкурентної спроможності.

До найважливіших маркетингових заходів, вкладених у підвищення купівельного попиту, слід зарахувати:
- роботу, пов'язану з викладенням товарів, що розширює коло покупців;
- Візуальне оформлення торгового простору;
- грамотний підбір музики та її темпу;
- акцент на торговому персоналі та його якісному навчанні;
- Внутрішні промо-акції заходів, що дозволяють просувати брендову продукцію.

У цілому нині, мерчендайзинг у продуктовому магазині як такої виходить з комплексі найважливіших принципів.

Принцип п'яти "Н":
- потрібний товар.
– У потрібному місці.
- У потрібний час.
- У потрібній кількості.
– За потрібною ціною.

Важливо, щоб підхід до продажів був системним у всьому. Лише у разі комерційна стратегія буде по-справжньому ефективної.

Особливості та правила мерчендайзингу в супермаркеті
Протягом історії товарно-грошових відносин будь-який власник магазину всіма силами прагнув виділити товарний асортимент як привабливіший для покупця.

Грамотно організований мерчендайзинг у магазині дозволить уявити свою продукцію найбільш виграшно. Посилений розвиток мерчандайзингу в магазинах та супермаркетах почався у 90-х. Крім цього, суттєвими темпами розвивався ринок і зростала конкуренція.

Мерчендайзинг до Україніприйшов пізніше, зараз це досить молода наука, яка ще тільки підлаштовується під наші реалії. Багато магазинах можна спостерігати бардак на стелажах, нелогічну викладку, персонал не мотивований. Для того, щоб мерчендайзинг у супермаркеті був ефективним, слід користуватися такими інструментами:
- дизайн магазину в цілому (як усередині, так і зовні);
- грамотне планування руху купівельного потоку;
- Розробка матеріалів рекламного характеру;
- Застосування колірного блокування.

Головний чинник, що дозволяє сформувати імідж магазину, виявляється у його дизайні загалом. Зовнішній вигляд супермаркету повинен свідчити про те, що є діяльність організації, притягувати покупців і робити так, щоб вони не віддали перевагу конкурентам. Привабливою має бути і вивіска. Вона може бути і простою, тут слід відштовхуватися від аудиторії.

Обов'язково потрібно заздалегідь розраховувати маршрут руху покупців, щоб передбачити максимальну вигоду. Важливо визначити перший напрямок, обраний покупцем, який прийшов у магазин. Найкращим розташування товару слід вважати зону, яка безпосередньо перебуває у «золотому трикутнику». Прикасова зона заповнюється товарами імпульсного попиту, які купуються у момент перебування у черзі (шоколад, горіхи, жуйка тощо).

Управління темпом покупців.
Завдяки мерчендайзингу в магазині можна сповільнити або прискорити потік клієнта. Ефективним для цього є застосування правильної музики. За допомогою повільних композицій покупці розслабляються і неквапливо здійснюють подальші покупки. У годину пік, навпаки, слід використовувати швидкі мелодії, що дозволяють концентрувати увагу покупців на тому, щоб максимально швидко вибрати товари і обійти торговельний простір, не створюючи черг і тисняви.

Базові засади викладення товару.
Найважливішим критерієм для успішного мерчендайзингу у магазині слід вважати правильне викладання продукції. Важливо розподіляти товар за певними групами, щоб покупцю було простіше його знайти. Головним принципом мерчендайзингу у продуктовому магазині слід вважати максимально спрощений пошук потрібної продукції:
- Товар, який хочеться наголосити, повинен відрізнятися від продукції, розташованої поруч. Він має бути найпомітнішим серед свого оточення.
- Продукція, яка має підвищений попит, повинна розміщуватися на рівні очей.
- Різноманітність піде на користь лише за чіткого та логічного розмежування товарів.
- Запорукою імпульсних покупок є профільні розділи, що розташовуються під час руху клієнтів.

Вагомою частиною мерчендайзингу у магазинах та супермаркетах є рекламна продукція, яка має незмінно оновлюватись (плакати, листівки, буклети). Покупці повинні добре бачити всі ці матеріали, розташовані в безпосередній близькості від товару, або вести покупців у потрібному напрямку. Рекламна продукція має бути актуальною та доречною. Лише у разі клієнт зможе зробити покупку і зацікавиться певними товарами.

Колірне блокування.
Не менш важливим є прийом, заснований на колірному блокуванні в продуктових магазинах. Основою для цих методик є колірні поєднання, які певним чином впливають на емоційний стан покупців. Саме тому найбільш привабливими виявляються яскраві насичені відтінки порівняно з блідими та світлі тони порівняно з темними. Але найефектнішим способом при мерчендайзингу в супермаркеті є блоки, в яких поєднуються різні кольори та форми упаковок.

Таким чином, наука мерчендайзингу сповнена сотнями порад і рекомендацій, і всі їх не освоїти в найкоротший термін. Але навіть знання основ мерчендайзингу у продуктовому магазині призведе до збільшення попиту покупців та підвищення рівня продажів.
P/S: пропонуємо онлайн тренінг з проджект менеджменту в Україні, а також, онлайн тренінг Фінанси для керівників та нефінансових менеджерів, дуже багато практики, яку дає Немировський Ігор Борисович, а також і Інна Старожукова, спікери, бізнес консультанти.


Статьи этой же рубрики