Як відкрити бізнес з вантажоперевезень з нуля
У перевезення не приходять випадково. Хтось починав водієм, інші на позиції менеджера чи відповідального за спрямування. Якщо ви вирішили організувати свій бізнес із вантажоперевезень, то доведеться вникати у всі деталі та нюанси, а потім їх контролювати. Потрібно розбиратися в техніці хоча б на рівні просунутого користувача. Розповідаємо, як розпочати бізнес із вантажоперевезень з нуля у цому році: публікуємо покрокову інструкцію для підприємців.
У сфері вантажоперевезень багато хто працює зі статусом ІП. Оформити його простіше, можна сплачувати фіксований податок, який залежить від доходів.
— Наразі в Україні змінюється система оподаткування для ІП. Крім того, донедавна клієнти працювали з такими підрядниками часто за сірими схемами, сплачуючи за послуги готівкою. Нині практика йде у минуле. Податковий контроль стає дедалі жорсткішим, бізнес «обіляється», тому такі схеми стають скоріше винятком, — розповідає керівник відділу транспортно-експедиційного обслуговування Ярослав Степченков.
Експерт зазначає, що замовники вантажоперевезень останнім часом найменше хочуть працювати з індивідуальними підприємцями. Причина у недовірі до такої форми організації бізнесу.
Вибір місця розміщення
Тренд на віддалення сильний як ніколи. Але на етапі становлення бізнесу з вантажоперевезень в жодному разі не можна дистанціюватися від організації роботи. Перевести персонал з офісу додому можна лише тоді, коли підприємство почне стабільно працювати.
— Сам офіс, звісно потрібний. Це місце, де ви поставите пару-трійку столів для роботи бухгалтера, діловода, кадровика та директора. Місце, де будуть вести та зберігати кадрову, бухгалтерську та іншу документацію. Цю роботу не можна відокремити від необхідності бути присутнім на автобазі, спілкуватися з водіями, механіком. Тому насамперед оберете майданчик під автобазу. Вона має бути в транспортній близькості від основних маршрутів руху вашого автопарку, щоб унеможливити зайві пробіги, витрати на пальне, втрату часу при здійсненні рейсів. А потім уже обирайте місце для офісу – обладнайте офіс або на самій автобазі, або в безпосередній близькості до неї, — каже Юрій Баранов.
*** Головне
• Офіс потрібен на етапі розвитку бізнесу.
• Якщо пізніше вдасться відбудувати стабільну роботу, можна перевести частину співробітників на віддалення.
Важливим є грамотний вибір локації під автобазу. Доведеться подумати про логістику, шляхи під'їзду, щоб мінімізувати витрати на паливо та акумуляцію техніки. Немаловажний грамотний вибір локації під автобазу. Доведеться подумати про логістику, шляхи під'їзду, щоб мінімізувати витрати на паливо та акумуляцію техніки.
Маючи нагоду, пропонуємо для Вас, онлайн тренінги з транспортної логістики, а також, всі онлайн тренінги з логістики в Україні, від А до Я.
Замовлення обладнання
Головним капіталом при відкритті бізнесу з вантажоперевезень стануть машини. Насамперед варто визначити для своєї справи сегмент, у якому хочете працювати. Після цього починайте вивчати пропозиції на ринку техніки.
— Вивчайте всі варіанти будь-якими доступними способами – читайте відгуки в Інтернеті, запитуйте у професійних блогах, запитуйте рекомендації у знайомих із цієї сфери. Говоріть із водіями. Вивчати питання потрібно не лише з погляду початкової ціни, а й з погляду вартості експлуатації, складності експлуатації, надійності техніки, її довговічності, зазначає експерт.
Якщо не брати до уваги покупку автомобілів на старті – то саме експлуатаційні витрати становлять левову частку всіх витрат підприємства. Це і витрати на планове техобслуговування, і витрати на ремонти, і витрати на паливо, олії, витратні матеріали, заміну коліс тощо.
Але й самі вантажні авто стоять пристойно. Якщо немає коштів на покупку та оснащення цілого автопарку, то найправильніший у цьому випадку варіант – брати техніку в лізинг.
— Нині ринок лізингових пропозицій розвинувся досить широко, щоби можна було підібрати оптимальний варіант. Лізинг пропонують більшість великих банків чи їх дочірні структури. У справі автодилери. Запитуйте прорахунок у різних місцях, вибирайте оптимальну пропозицію. У цьому випадку достатньо матиме початковий капітал на перший внесок та стартові лізингові платежі.
Крім того, порівняно з іншими варіантами, лізинг – це відмінний та легальний спосіб знизити базу оподаткування, отримати податкові відрахування з ПДВ. Що особливо актуально на етапі становлення бізнесу, поки ви не вийшли на запланований та стабільний рівень доходів.
Незалежно від способу отримання коштів на купівлю обладнання – беріть позикові кошти у тій валюті, у якій плануєте отримувати дохід. Якщо працюватимете на ринку міжнародних автоперевезень – то можна розглянути варіанти і в іноземній валюті. Якщо надавати послуги з перевезень на внутрішньоукраїнському ринку – лише гривні.
*** Головне
• Найбільша витрата при запуску бізнесу з вантажних перевезень - закупівля автомобілів. Визначтеся з сегментом і починайте скрупульозний вибір моделей.
• Значна частина витрат – експлуатаційні. Тому що якісніша буде техніка, то вигідніше вона відпрацює.
• Якщо стартовий капітал невеликий – скористайтесь лізингом. З ним можна знизити податки.
• Кредит на бізнес беріть у тій валюті, в якій отримуватимете дохід.
Також, ми проводимо курси навчання з логістики в Україні, а також, онлайн тренінг транспортна логістика, і онлайн тренінги Складська логістика. Логістичні рішення у сфері складування.
Купівля витратних матеріалів
У техніки у сфері вантажних перевезень досить великі пробіги. Тож витратні матеріали будуть потрібні регулярно. Це і лампочки, і «двірники» на скло, і гальмівні колодки, диски, фільтри, рідина склоомивача та багато іншого.
— Найякіснішими будуть запчастини офіційних виробників техніки, проте вони ж будуть і найдорожчими. Вивчайте варіанти купівлі запчастин у виробників аналогів, але дуже уважно оцініть якість такої продукції, щоб економія в закупівельній ціні не позначилася на надійності та експлуатаційній довговічності, — каже наш експерт.
Намагайтеся закупити найбільш затребувані запчастини заздалегідь, щоб вони були в наявності для максимально оперативної заміни. Здійснюючи оптові закупівлі, можна домовитись із постачальником про знижку за обсяг, що також підвищить рентабельність.
Перед тим, як почати закуповувати розхідники, потрібно знайти великих постачальників із репутацією сумлінних контрагентів. Фірма має надати гарантію на товари, працювати офіційно та приймати оплату безготівкою та надавати документи, що закривають.
Співрозмовник радить відібрати двох-трьох постачальників для закупівлі витратних матеріалів на перевезення вантажів. Так зможете порівнювати якість і надійність деталей, що поставляються, а також відпускні ціни та інші умови купівлі-продажу.
Найкращий постачальник зможе відпускати запчастини та інші витратні матеріали без передоплати – це дозволить отримувати запчастини швидше, а платити за них постфактум. Окремо пропрацюйте варіант оплати на виплат або з відстрочкою – це також дозволить спершу отримати гроші з клієнтів за надані послуги, а потім уже розплатитися з постачальниками запчастин та розхідників.
— Це важливий момент, бо у сфері вантажоперевезень діє правило – спочатку перевези, потім отримай гроші за перевезення. Тобто спочатку надаватимете послугу і витрачатимете кошти на її організацію, а вже потім отримаєте зароблені гроші. Питання відстрочки платежів є важливим, якщо в наявності немає достатніх оборотних коштів,
*** Головне
• Головними розхідниками стануть деталі автотранспорту. Їх доведеться закупити багато і часто, оскільки техніка постійно працює. Краще купувати офіційні запчастини, однак вони коштують дорого.
• На складі повинні зберігатись всі необхідні деталі для оперативної заміни. Техніка не повинна простоювати.
• Вибирайте надійних постачальників, які працюють з документами.
• Договорити про постоплату та розстрочку. Це допоможе вирішити проблему відсутності обігових коштів.
Наймання персоналу
Найважливіша складова будь-якого бізнесу. Вантажоперевезення з нуля – не виняток. Компетентні, професійні, мотивовані співробітники не тільки працюють якісно, але й часто можуть нівелювати помилки та огріхи в плануванні. Такий фахівець упорається з непередбаченими питаннями та досягне мети всупереч усім обставинам.
— Якщо говорити про водіїв – то насамперед звертайте увагу на досвід. Як давно здобувач має посвідчення водія відповідної категорії і чи працював він водієм у цій категорії. Якщо досвід є – обов'язково потрібно отримати довідки та рекомендації з попередніх місць роботи. Чим більше колишніх роботодавців опитайте – тим ширшою та достовірнішою стане історія претендента. З цих джерел можете почерпнути інформацію не лише про професіоналізм співробітника, а й про його особисті якості – такі, як конфліктність, уживливість у колективі та інші важливі характеристики, — Ярослав Степчеков, бізнес консультант рпактик.
Найчастіше найкращим співробітником виявляється той, хто має великий досвід керування саме такою технікою, на яку ви шукаєте водія. В одній і тій же категорії автомобілів - особливо якщо говорити про великовантажні машини - дуже багато різних типів техніки. У кожного свої особливості управління та експлуатації. Співробітник, який багато років успішно та безаварійно водив автомобілевоз, може виявитися абсолютно непідготовленим за кермом фури-контейнеровозу або бензовозу через серйозні відмінності при керуванні технікою різної спрямованості.
Що стосується інших обов'язкових вакансій – все залежить від того, що ви готові робити самостійно, а делегувати. Якщо машин менше п'яти – цілком реально самому і виставляти рахунки, укладати договори, здійснювати оплату, контролювати надходження грошей від клієнтів та шукати нових. Або ж віддати це менеджеру чи партнеру, а самому займатися контролем та ремонтом автомашин.
Автотранспортному підприємству знадобляться:
- спеціаліст з бухобліку: як для щоденної роботи з рахунками, так і для підготовки, подання податкової звітності;
- спеціаліст з кадрового діловодства: із співробітниками потрібно укладати грамотні трудові договори, вести трудові книжки, оформляти відпустки, лікарняні та іншу документацію;
- механік: спеціаліст, який знається на автотехніки, які зможе компетентно оцінювати стан автомашин, визначати необхідні ремонти, вибирати необхідні запчастини;
- діловод: займається веденням та обліком поїздок, прорахунком витрат на ремонти, паливо та іншу операційну діяльність АТП.
Ці співробітники можуть бути у штаті, працювати за сумісництвом або бути зовнішніми періодичними консультантами на аутсорсингу.
— На початковому етапі вантажоперевізники знаходять грамотного юриста-консультанта. Він складає проформи договорів, визначає необхідну документацію та правила ведення обліку повсякденної роботи. Перевіряє договори контрагентів, які не захочуть приймати вашу проформу, а запропонують свою. Якщо не маєте спеціальної юридичної освіти – обов'язково потрібно знайти того, хто вас консультуватиме з цих питань, інакше ризикуєте "вписатися в кабалу" із зайвими та неправомірними зобов'язаннями, самі того не помітивши, — рекомендує Ярослав.
Щоб відкрити бізнес з вантажоперевезень з нуля, обов'язково знадобиться начальник автоколони. Це офіційна особа, яка відповідає за передрейсовий огляд автомашин та допуск їх на лінію перед кожним рейсом. Для цього й потрібні озвучені вище скоринки. Зазвичай обов'язки покладають головного механіка.
За законом, кожен водій перед рейсом повинен проходити медогляд. Потрібні штатні медики чи договір із медичним центром. Тоді водії проходитимуть передрейсовий медогляд в іншому місці або їхня людина приїжджатиме до вас.
— Важливо визначитись із ремонтом рухомого складу. Якщо робитимете власними силами, тоді крім купи спеціалізованого обладнання та інструментів будуть потрібні механіки, автослюсарі. Можна направляти автомобілі на ремонти до спеціалізованих станцій техобслуговування – тоді достатньо буде одного фахівця, який розбиратиметься в техніці, — додає експерт.
*** Головне
• Приймаючи на роботу водіїв, перевіряйте кандидатів та цікавтеся його досвідом керування конкретним транспортним засобом.
• Якщо невелике АТП, то займатися фінансовими документами можна самостійно.
• Знайти на аутсорсі або прийняти до штату потрібно: кадровика, бухгалтера, діловода, медика. Одним із найважливіших співробітників у штаті буде начальник автоколони.
• Якщо не має юридичної освіти і не розумієтеся на договорах, то для організації бізнесу з вантажоперевезень потрібен юрист.
• Ремонт та обслуговування вантажних машин справа витратна: потрібно інвестувати в інструменти та техніку, а також наймати спеціалістів. Якщо є хороший механік, тоді можна знайти підрядників із станцій техобслуговування.
Як залучити перших клієнтів?
- Пропонуємо дієві шляхи пошуків клієнтів на початковому етапі організації бізнесу з вантажоперевезень.
- Максимально широко вивчіть та визначте потенційних клієнтів на етапі прорахунку бізнес-моделі. Коли почнете працювати – вже знатимете, в який бік і до кого йти.
- Шукайте клієнтів серед знайомих та їх знайомих. Розширюйте коло спілкування, не забуваючи про бізнес-інтереси.
- Розширюйте свою присутність до краю: офіційний сайт, сторінки в месенджерах та соцмережах, онлайн-карти, використовуйте рекламу, «сарафанне радіо» тощо.
- Намагайтеся знайти тих, хто може вас порекомендувати потенційним клієнтам. Збирайте з задоволених клієнтів рекомендаційні листи, грамоти та подяки. Попросіть дати дозвіл на розміщення інформації про них на вашому сайті як список партнерів.
- Придумайте систему знижок та відстрочок платежів.
- Застрахуйте основні ризики: відповідальність автоперевізника, експедитора, цілісності вантажів, страхування ризику шахрайства. Повідомляйте клієнтам, що ви застраховані – це підвищить імідж та зможе покрити реальні ризики, які є неминучими у будь-якому бізнесі.
- Якщо не виходить самостійно залучити перших клієнтів, то спочатку можете знайти більшу компанію-перевізника і стати їх субпідрядником. Великі автоперевізники, за браком парку, часто самі залучають компанії ззовні, забираючи відсоток. Це дозволить розпочати бізнес із вантажоперевезень, паралельно вникаючи у всі нюанси та тонкощі сфери. Такий варіант дозволить напрацювати досвід на ринку, тому що багато замовників перевезень не хочуть працювати з компаніями, які щойно відкрилися – їм потрібна бізнес-репутація, стаж.
— Будьте комунікабельні. Будьте скрізь. І головне – робіть свою роботу якісно, заробляйте собі позитивну репутацію з першого кроку. Залучити клієнта – це ще половина завдання, друга половина – його утримати.
Поширені помилки
— Однією з найпоширеніших помилок у цьому бізнесі є почати закуповувати техніку, наймати співробітників, організовувати діяльність, не вивчивши потенційний ринок збуту своїх послуг та послуги, конкурентне середовище, — пояснює експерт.
Будь-яке підприємство варто починати зі складання бізнес-плану, моделі розвитку та діяльності. Прорахувати всі витрати, ризики – як обов'язкові, і ймовірні. Потім починати вкладати кошти та сили. Діяти навмання не можна – це шлях у нікуди. У сфері вантажоперевезень потрібна велика інвестиція на старті — втратити її, отже, залишитися з великими боргами на багато років.
— Сфера вантажоперевезень широка та різноманітна. Типи автотранспорту та регіони діяльності теж. Можна в окремі напрямки виділити контейнерні вантажоперевезення, рефрижераторні перевезення, тентовані, негабаритні, перевезення пиломатеріалів, металобрухту, наливних вантажів, насипних і т.д. Можна розділяти перевезення на дрібнотоннажні, середньотоннажні, великотоннажні, великовагові, збірні. Варіацій дуже багато, і у кожного напряму вантажоперевезень будуть свої вимоги, свої особливості та свої клієнти.
Статьи этой же рубрики