Бізнес і ProZorro. Як брати участь у держзакупівлях?
Майже 15 000 державних закупівельників – вагомий аргумент для бізнесу, аби зважитись на участь у державних тендерах. Однак, ще зовсім недавно цей мега-ринок був закритий і ніхто об’єктивно не вірив у саму можливість сесної торгівлі з державою. Створення системи ProZorro забезпечило конкурентні умови для постачальників товарів і послуг. Сама система стала по-суті бар’єром проти зловживань у торгах за державний кошт. Природньо, адже бізнес, конкуруючи, сам зацікавлений контролювати чесність угод.
Важливо зазначити, що український бізнес вже має доступ ще й до іноземних державних тендерів. Україна приєдналась до “Угоди про державні закупівлі” (Agreement on Government Procurement, GPA), яка впроваджує рівний доступ до ринків державних закупівель в рамках Світової організації торгівлі.
Однак, перш ніж долучатися до торгів за кордоном, варто розібратись із українською системою он-лайн тендерів, яка має чимало особливостей та неврегульованих моментів. Недосконалість роботи системи електронних закупівель певною мірою зумовлена дилетантством учасників торгівів, частково – маніпуляціями замовників. Адже навіть найпрозоріша система не ідеальна, шляхи як її оминути, при бажанні, завжди знайдуться.
Як же відбуваються торги?
Аби щось придбати, спершу державний замовник створює оголошення про тендер. В безкоштовному оголошенні зазначаються вимоги до товару чи послуги, до постачальника. Постачальники платять 175 грн за участь в торгах у тому випадку, якщо сума замовлення більше 35 000 грн.
Далі зареєстровані постачальники уточняють у замовника умови, терміни поставки, технічні характеристики.
Потім замовник у визначений період приймає пропозиції. Постачальники подають заявки, зазначивши бажану вартість товару, та додають необхідні документи. З моменту прийому заявок умови торгів змінити не можливо. Система приховує назви учасників та цін пропозицій, що покликано мінімізувати можливість не конкурентних дій.
Лише після визначеного системою часу відкривається аукціон, де постачальники оприлюднюють свої цінові пропозиції, але їх імена ще закриті. У кілька раундів учасники торгів можуть знижувати ціну, адже система автоматично визначає переможцем постачальника, який запропонував найнижчу вартість.
Після аукціону імена учасників відкриваються, замовник перевіряє учасників на спроможність виконати замовлення. Якщо постачальник, скажімо, блефував, чи просто не здатен реалізувати контракт, не має всіх необхідних ліцензії та сертифікатів якості, замовник відхиляє його пропозицію. У такому випадку далі розглядається заявка учасника, що виборов друге місце.
Завершенням торгів є визначення переможця. Сторони узгоджують контракт, договір завантажується в систему. Він є загальнодоступним для ознайомлення.
На перший погляд система дійсно має виключати можливості замовника витрачати бюджетні кошти із зиском для себе.
Як же замовники намагаються обійти прозорість системи і працювати з тими, з ким звикли і давно про все домовились?
Найчастіше замовник вдається до розриву тендера з переможцем, який запропонував найнижчу ціну.
Інший варіант - виділення на подачу пропозицій занадто мало часу або провести тендери вночі. Природно, що переможцем буде постачальник, який заздалегідь в темі про проведення тендеру
Заявляючи високу очікувана вартість, в ході аукціону підставні учасники намагаються її зменшити, відсіюючи тих, хто до такого різкого демпінгу заздалегідь не був готовий.
Документи на тендер й досі часто спеціально виписуються під конкретних постачальників. Або ж у документації робляться помилки, з’ясування яких в перспективі робить для переможця торгів угоду просто не цікавою. З цієї ж серії - поєднання в єдиний тендер непоєднуваних товарів, що дуже звужує конкуренцію.
Якщо попередньої домовленості з постачальником замовник не мав, то він може реалізувати сценарій відсіву в процесі пост-аукціонної кваліфікації. Розгляд тендерних пропозицій на відповідність технічним вимогам та відповідність учасників кваліфікаційним критеріям може проводитись до 20 робочих днів. Цей час замовник може витрати на те, аби збити відкат. Якщо переможець його видаляють з торгів у зв’язку з невідповідністю технічним вимогам тендеру і шукають більш договороздатного постачальника.
Однак навіть виграний тендер – не гарантує очікуваного прибутку. Тим, хто працював з бюджетними замовниками відомо про існуючу проблему величезних відстрочки платежів по угодам, а іноді і зовсім зрив дед-лайна оплати. Якщо терпіння – не ваша основна чеснота, можна через спеціальну он-лайн платформу відслідковувати платежі замовника. Якщо він розплачується по іншим платежам через Держказначейство, відповідно має кошти, тож необхідно вимагати оплати вашого товару чи послуги в передбачений договором термін.
Не лише замовники, а й постачальники можуть дати маху в торгах. Так, нерідко постачальники пропонують товари, що не відповідають конкурсним торгам, зазначають не повну інформацію щодо пропозиції, подають не завірені нотаріально документи, або такі, строк дії яких закінчується на момент розкриття пропозиції. Варто усвідомлювати, що подані на торги документи публічні й доступні всім бажаючим, і окремі шахраї можуть їх використати на власний розсуд. Крім документів, що містять персональні дані, замовники не рідко вимагають документи, що характеризують матеріально-технічну базу, відповідну кваліфікацію персоналу, фінансову спроможність. Тож зустрічаючи такі вимоги, зважайте, чи йти їм на зустріч, чи шукати клієнтів на площадках електронних закупівель, чи залишатись при традиційних методах ведення бізнесу. Без фахового юридичного супроводу, участь в торгах для вас може відбуватись за олімпійським принципом, де перемога не головне. Крім втрати часу, ви можете зазнати й фінансових збитків, не перевіривши детально умови договору та самого замовника, стати жертвою шахраїв.
Як контролювати торги і захисти свої права бути повноправним учасником ринку?
Торги в системі ProZorro - це коли "всі бачать все". Тобто крім учасників торгів, держзакупівлі постійно моніторять журналісти, активісти, експерти, конкуренти. Для контролю впроваджується й чимало програмних інструментів - модуль аналітики, ризик-індикатори потенційно неефективного тендера.
Якщо ви вважаєте, що торги були не чесними – просто зверніть на це увагу громадськості, опублікуйте інформацію про порушення в соціальних мережах, засобах масової інформації. Факт публікації – підстава для звернення й для втручання правоохоронних органів.
Оскаржити хід та результат допорогових торгів (до 200 тис. грн. на рік для товарів (1,5 млн грн. для робіт) можна безкоштовно. Учасник торгів в системі створює вимогу, яка направляється замовнику на розгляд. Не більше ніж за 3 дні замовник має розглянути вимогу та опублікувати своє рішення. Якщо рішення не оприлюднено, або учасник торгів вважає єго невмотивованим або неаргументованим, системою автоматично буде сформовано Звернення до Комісій при Міністерстві економічного розвитку і торгівлі. Коли в комісію надходить скарга, її зобов'язані вивчити, розглянути всю документацію по торгам і зв'язатися з постачальником і замовником. За результатами розгляду оформляється протокол, направляються листи замовнику і в орган, який керує замовником. Рішення Комісії має характер рекомендації - замовник може не змінювати рішення по торгам, переглянути його або скасувати закупівлю.
Негативна статистика оскарження тендерів принесе замовнику проблеми - ризик-індикатори системи вказуватимуть учасникам торгів на проблеми, що виникають у співпраці з ним. Нещодавно було запущено спеціальний портал моніторингу - DoZorro. Він призначений для публікації відгуків і оцінок замовників і постачальників по окремих тендерам. Ця інформація автоматично трансформуватиметься у відповідний рейтинг. Профіль учасника торгів демонструватиме, наскільки добросовісним є той чи інший постачальник або замовник.
Надпорогові торги бізнес може оскаржити до Антимонопольного комітету України. Якщо замовник порушив правила процедури закупівлі, внаслідок чого ви виявились неконкурентними, або й у збитку, поскаржитись на його дії можна до Антимонопольного комітету. Скарга подається не пізніше 15-ти днів, збір за розгляд скарги складає 5000 грн (за товар) або 15 000 (за послугу). За результатами її розгляду АМКУ може скасувати торги або призупинити їх. У разі, якщо Антимонопольний комітет прийме рішення про те, що учасники тендеру діяли за змовою, порушники заносяться список і 3 роки будуть позбавлені можливості брати участь у держзакупівлях. Сайт АМКУ має розділ, де опубліковано відповідну інформацію про недобросовісних учасників торгів.
Бізнес не охоче оспорює нечесні торги – за оскарженням звертаються лише учасники однієї з 300 допорогових закупівель, та однієї з 50 надпорогових закупівель. При цьому лише невелика кількість скарг належно оформляються, тож відповідна правозастосовна практика досить не значна, її ще належить сформувати. Учасники тендерів мають активніше скаржитися на порушення при закупівлях, яких за даними адміністраторів системи дійсно багато. Відстоюючи свої права, бізнес має заручитись підтримкою професійних юристів, які допоможуть вам вибороти справедливість та сприятимуть розбудові конкурентності.
Статьи этой же рубрики