печать

Що таке скоринг клієнтів та постачальників?

Бізнес не роблять поодинці, завжди є постачальники та клієнти. Як оцінити надійність клієнтів та постачальників? Контрагентами можуть бути юридичні чи фізичні особи (постачальники, замовники, покупці, позичальники чи кредитори). Під час непростої економічної ситуації особливо важливо вибрати сумлінного, платоспроможного контрагента. Ще вчора успішна організація сьогодні може бути на межі банкрутства. Тим більше, коли податкова інспекція всі ризики, що виникають через неблагонадійний контрагент, поклала виключно на бізнесменів, назвавши це належною обачністю.

Підприємство має само оцінити потенційного контрагента, всі можливі ризики, пов'язані зі співробітництвом із ним. Для цього підприємства стали використовувати скоринг або так звану скорингову систему оцінки клієнта. Особливо це важливо, якщо фірма робить великі передоплати за товар, що надаються, послуги або надає свої товари з відстрочкою платежу.

Що таке скоринг? Розповість Немировський Ігорь Борисовик, консультант.
Поняття скоринг давно відоме у банківській системі. Це система бальної оцінки за допомогою якої банкіри оцінюють платоспроможність та надійність позичальника.

Скоринг - це бальна система оцінки потенційного позичальника, на підставі якого банківські працівники оцінюють благонадійність майбутнього клієнта та ризик невчасного повернення кредиту.

Використовувати розрахунок надійності постачальника чи платоспроможності клієнта з допомогою скорингу можна у банківській сфері.

Необхідність скорингу
Зараз багато фірм використовують скорингову модель для збору даних про бізнес-партнера тому, що це дуже зручно.

Зростання дебіторської заборгованості може негативно вплинути на ліквідність та платоспроможність підприємства. Виходить, що виймаючи з обороту кошти фірма легко дає в борг несумлінним клієнтам. У деяких випадках бізнесменам доводиться звертатися до судових інстанцій для повернення боргів від неблагонадійних контрагентів. Проте відмовитися від платежів з відстрочкою компанія не може, оскільки це може скоротити кількість покупців та замовників.

Скорингова система оцінки контрагентів
Для того, щоб мінімізувати такі ризики, бізнесмени застосовують свою скорингову оцінку можливого контрагента.

Буває, що надійний та платоспроможний, на перший погляд, контрагент насправді має великі фінансові проблеми. Навіть хороша фінансова звітність підприємства не є показником фінансової стійкості та сумлінності майбутнього бізнес-партнера. Щоб провести комплексний аналіз платоспроможності та надійності нового контрагента, потрібен час, кошти, співробітники та багато інформаційних відомостей.

Трапляються випадки, коли питання про співпрацю з новим контрагентом потрібно вирішувати швидко. Наприклад, вигідний покупець або замовник, але який вимагає відстрочення платежу або оптовий постачальник, який вимагає великої передоплати.

У разі підприємство використовує нескладний механізм оцінки кредитоспроможності клієнта.

Показники для скорингової оцінки
Насамперед підприємство здійснює збір даних про потенційного покупця, так званий “ознайомчий аудит”. Багато даних про економічний стан контрагента можна знайти на сайті ФНП та інших спеціалізованих системах, де у вільному доступі публікуються економічні дані організацій.

Показники для скорингу поділяють на три групи: загальні відомості, фінансові та кредитні.

P/S: пропонуємо тренінги
Онлайн - Побудова системи оплати праці за результатом "KPI-мотивація", що підвищує прибуток
Практикум - Оплата за результат та мотивація без бюджету 4.0


Статьи этой же рубрики



Facebook Twitter Youtube Instagram