Адвокат про нові заходи щодо протидії рейдерству, які діятимуть у 2020 році
25 липня 2019 року набрав чинності указ Президента України «Про заходи щодо протидії рейдерству». Положення указу покладають на Кабінет Міністрів обов’язок протягом трьох місяців створити проект закону, який допоможе державі здійснити належний захист суб’єктів права власності та господарювання.
Цей проект, відповідно до Указу, покликаний створити сприятливі умови для бізнесу та підвищити рівень захисту речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, шляхом внесення ряду змін. Серед них – запуск процесу перенесення даних про земельні ділянки із Державного реєстру земель, які зареєстровані до 2013 року в нині діючий Державний земельний кадастр. Крім того, здійснення реєстраційної дії в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, підставою якої є судове рішення, що відсутнє в Єдиному державному реєстрі судових рішень, стане можливою лише тоді, як це рішення буде підтверджено відповідним електронним підписом. А виявити несанкціоновані зміни в реєстрі допоможе розроблений механізм оповіщення власників нерухомого майна у разі виявлення підозрілих операцій в системі щодо їхнього права власності.
Детальніше про перспективи введення в дію законодавства про протидію рейдерству коментує адвокат Петро Череватий.
На думку адвоката, одним з найефективніших кроків стане позбавлення акредитованих суб’єктів права здійснювати повноваження у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Це комунальні підприємства при міських, районних, сільських радах, які до сьогодні мали доступ до реєстру у повному обсязі. Вже протягом серпня було скасовано ряд акредитацій суб’єктів.
Ще однією новацією, на думку адвоката, стане можливість здійснення певних реєстраційних дій в порталі електронних сервісів без участі державного реєстратора. Так, наприклад засновники підприємств зможуть зареєструвати себе у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань самостійно. Це зовсім не означає, що всі громадяни матимуть вільний доступ до цього реєстру. Особа під час входу потрапляє лише до так званого окремого відділу, який наповнює своїми даними, сканами документів та іншою необхідною інформацією. Після чого система автоматично переносить ці матеріали до основної бази даних, яку планують зробити ще більш захищеною.
Крім того, за словами адвоката, планується створити єдиний електронний реєстр нотаріальних дій. Про створення такого реєстру велось обговорення ще у 2017 році. Проте, впровадження реєстру вимагає розробки чіткої процедури зберігання документів та забезпечення їх захисту. В інакшому разі введення в дію реєстру загрожуватиме порушенню положень ст. 8 закону «Про нотаріат», у якій йдеться про обов’язок збереження нотаріальної таємниці нотаріусами.
Варто зазначити, що лише за умов оптимізації роботи електронних сервісів технічними спеціалістами, така реформа дійсно матиме вплив на зменшення випадків захоплення чужого майна, шляхом здійснення незаконних реєстраційних дій.
З повним переліком змін передбачених Указом, можна ознайомитись на сайті Верховної Ради.
Якщо Вашому бізнесу потрібна правова допомога, то рекомендуємо обов'язково та своєчасно звернутися за юридичною консультацією.
P/S Предлагаем для Вас, онлайн тренинги по маркетинку, что проводит Старожукова Инна Альбертовна, а также корпоративный тренинг по продажам в Украине, и других странах СНГ.
Статьи этой же рубрики